Στη Βουλή κατατέθηκε το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, το οποίο εισάγει αλλαγές με στόχο την ενίσχυση της ισότητας στις αμοιβές ανδρών και γυναικών για ίδια ή ισάξια εργασία.
Το νέο πλαίσιο έρχεται να αντιμετωπίσει φαινόμενα όπου το φύλο επηρεάζει το ύψος των αποδοχών και βασίζεται στην ευρωπαϊκή οδηγία για τη μισθολογική διαφάνεια. Στόχος είναι οι εργαζόμενοι να αμείβονται αποκλειστικά με βάση την εργασία, τα προσόντα και την αξία τους.
Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές αφορά τη μεγαλύτερη διαφάνεια στις προσλήψεις. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να ενημερώνουν τους υποψηφίους για το εύρος των αποδοχών μιας θέσης εργασίας, ενώ δεν θα επιτρέπεται να ζητούν πληροφορίες για προηγούμενους μισθούς. Παράλληλα, οι αγγελίες εργασίας θα πρέπει να είναι ουδέτερες ως προς το φύλο.
Κατά τη διάρκεια της εργασιακής σχέσης, οι εργαζόμενοι θα έχουν δικαίωμα να ζητούν ενημέρωση για τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται ο μισθός τους, αλλά και στοιχεία για τις μέσες αμοιβές ανδρών και γυναικών που κάνουν ίδια ή αντίστοιχη εργασία.
Παράλληλα, οι επιχειρήσεις θα υποχρεούνται να καταγράφουν και να υποβάλλουν στοιχεία σχετικά με πιθανές μισθολογικές διαφορές, όπως το χάσμα στις αποδοχές, στα bonus και στις αμοιβές ανά κατηγορία εργαζομένων. Η υποχρέωση θα αφορά ετησίως τις μεγάλες επιχειρήσεις με πάνω από 250 εργαζόμενους και ανά τρία χρόνια όσες απασχολούν πάνω από 100 εργαζόμενους.
Σε περίπτωση που εντοπιστούν αδικαιολόγητες μισθολογικές αποκλίσεις, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προχωρούν σε διορθωτικές κινήσεις. Οι εργαζόμενοι θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους μέσω της δικαιοσύνης, συνδικαλιστικών φορέων ή οργανισμών ισότητας.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ακόμη ρυθμίσεις για την αναγνώριση της μαθητείας στις ΕΠΑ.Σ. της ΔΥΠΑ ως προϋπηρεσία για επαγγελματικές άδειες και πιστοποιήσεις, καθώς και την ένταξη συγκεκριμένων εργαζομένων του ΕΣΥ και του ΕΚΑΒ στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
Επιπλέον, προβλέπεται η δυνατότητα εξ αποστάσεως συμμετοχής σε διαδικασίες επίλυσης εργατικών διαφορών και η δημιουργία ψηφιακού μητρώου συλλογικών συμβάσεων εργασίας, ώστε οι πολίτες να έχουν ευκολότερη πρόσβαση στις σχετικές πληροφορίες.
Η υπουργός Εργασίας, Νίκη Κεραμέως, τόνισε ότι το νέο πλαίσιο δημιουργεί ένα πιο δίκαιο και διαφανές εργασιακό περιβάλλον, όπου οι αμοιβές θα καθορίζονται από την εργασία και όχι από το φύλο του εργαζομένου.
